VoIP – העתיד כבר כאן! (?)

VoIP - העתיד כבר כאן!האינטרנט, אשר הומצא באמצע שנות ה-90, הביאו עימו שינוים רבים, ששינו את פני האנושות והעולם. אחד הדברים החשובים שהאינטרנט שינה הוא את הדרך שבה בני אדם מתקשרים איש אל רעהו. תחילה, הייתה נפוצה מאוד התופעה של צ'אטים באינטרנט, האינטרנט איפשר לאנשים מכל העולם להתכתב אחד עם השני בצ'אטים, ולאחר מכן בעזרת כתובת הדואר האלקטרוני.

העובדה שהאינטרנט מהווה רשת גלובלית בין לאומית, איפשרה לאנשים מכל העולם להחליף מילים, במיהרות "חייה" והיה בכך מהפכה של ממש….

השלב הבא, אחרי התכתבות, היה באופן טבעי העברת קול ושיחה. עם זאת, בתחילת שנותיו של האינטרנט, הדבר היה כמעט ולא אפשרי. שכן, באותם הימים האינטרנט היה איטי, העברה של קול הייתה לוקחת הרבה זמן, והאיכות הייתה ירודה.

בשנת 2003 החל פיתוח על פרוטקול טכנולוגיה בשם VoIP, טכנולוגיה זאת עתידה לשנות את הדרך שבה אנשים מתקשרים לעד.

הטכנולוגיה, מאפשרת להעביר שיחות וקול תוך קידוד מהיר ויעיל, על פני רשת האינטרנט, בצורה "חייה" ומהירה, ובאיכות ללא פשרות. באותם השנים, גם חלה מהפכה אחרת באינטרנט, הוא הפך להיות מהיר יותר ויותר, טכנולוגיה ה ADSL, הפכה לדבר שבשגרה, ותפסה תאוצה מאוד גדולה.

השילוב של האינטרנט המהיר וטכנלוגית ה VoIP הביא לבשלות ובשנת 2004 יצא התוכנה סקייפ, התוכנה אשר עשתה שימוש בטכנולוגיה ה VoIP, אפשרה להתקשר לכל מחשב בעולם בו יש סקייפ בחינם, ולדבר באיכות טובה כמו של טלפון. התוכנה אף הלכה צעד קדימה ואפשרה לנהל שיחות בווידאו.

נקפוץ כמה שנים קדימה, 9 שנים ליתר דיוק ונגיע לימנו. היום, ב 2014 יש לסקיים מעל חצי מליארד משתמשים ברחבי העולם. תוכנות VoIP אחרות כגון Whats Up, נמצאות אף הן בשימוש על ידי מיליוני משתמשים.

היום, שהאינטרנט כבר מהיר הרבה יותר משהוא היה ב 2004, שיחות VoIP נעשו איכותיות במיוחד ונפוצות במיוחד, אפילו בטלפונים הסלולריים החכמים אשר מחוברים לאינטרנט כל הזמן יש אפשרות לשיחות שכאלה.

מובן שגם המגזר העסקי לא נשאר מאחור, מרכזיות IP נכנסו לשימוש תקף. מובן, שמגזר העסקי דברים נכנסים בצורה איטית יותר (רבים מהעסקים עדיין משתמשים ב Windows XP למשל). אבל העובדה שמרכזיות IP טומנות בחובן שלל יתרונות על פני מרכזיות טלפונים, גרמה לכך שיותר ויותר עסקים בוחרים לעבור אליהן.

מרכזיה IP עושה שימוש בטכנולוגית VoIP כדי לתקשר, העובדה הזאת גורמת לכך שהשיחות במרכזיות IP זולות בצורה משמעותית. העובדה שטכנולוגית VoIP עובדת על פרוטוקול אינטרנט מביאה לכך ששיחות חו"ל למרכזיות IP אחרות הם כמעט בחינם, הביאה לכך שעסקים בין לאומים רבים בוחרים להשתמש בה.

בנוסף, מרכזיות IP מביאות עימן את כל ההיתרונות של טכנולוגית VoIP, כולל האפשרות לשיחות וידאו וניהול דרך המחשב. ניהול דרך המחשב, מאפשר לנהל את ה מרכזייה IP בצורה יעילה, לתכנת פונקציות, כגון סינון שיחות ממספרים מיסויים או ניטוב אוטומטית שלהם לשלוחה מסוימת.

מובן שהמעבר למרכזיית IP גורם לעסקים לחשוש, שכן מעבר חדש הוא תמיד דבר מדאיג. אך כאשר מסתקלים על ההיתרונות של מרכזיות IP כמכלול קשה להתעלם מהן.

שכן, טכנולוגית VoIP היא טכנולוגית העתיד, והעתיד כבר כאן.

נכון, עדין קיים שימוש ב תשתיות טלפון "רגילות", אך לדעתי, בעשר השנים הקרובות, ניראה יותר יותר עסקים ואנשים פרטים עוברים ל VoIP, בגלל שלל ההיתרונת שלה, ולא כדאי להישאר מאחור.